Sposób postępowania w przypadku śmierci bliskiej osoby

Uzyskaj kartę zgonu z adnotacją Urzędu Stanu Cywilnego – jest to konieczne do przygotowania ceremonii pogrzebowej.

W przypadku śmierci w domu, niezbędne jest wezwanie karetki/ lekarza celem stwierdzenia zgonu i wystawienia stosownej karty zgonu. Po oficjalnym stwierdzeniu zgonu możliwe będzie przewiezienie zmarłego.

Jeśli śmierć nastąpiła w szpitalu, kartę zgonu wystawi lekarz prowadzący.
Jeśli ciało przetransportowano do Zakładu Medycyny Sądowej (ZMS), ponieważ śmierć nastąpiła z przyczyn nienaturalnych, należy uzyskać od Prokuratury pozwolenie na odebranie ciała. Kartę zgonu wystawi lekarz ZMS po wykonaniu autopsji.
Jeśli mimo śmierci z przyczyn nienaturalnych odstąpiono od czynności śledczych, kartę zgonu można uzyskać tak jak w punkcie pierwszym. 

Aby uzyskać Akt Zgonu udaj się do Urzędy Stanu Cywilnego z następującymi dokumentami:

kartą zgonu
dowodem osobistym zmarłego
jeśli zmarły pozostawał w związku małżeńskim dowodem osobistym współmałżonka
własnym dowodem osobistym

Na życzenie spełnimy wszystkie niezbędne formalności w Państwa imieniu.

W przypadku zmarłego, który był ubezpieczony w ZUS, KRUS lub MSWiA/ pobierał rentę lub emeryturę lub spełniała kryteria do jej pobierania, członka rodziny osoby ubezpieczonej, emeryta lub rencisty możliwe jest wnioskowanie o zasiłek pogrzebowy. Wniosek należy złożyć w terminie do 12 miesięcy od dnia śmierci. Przysługuje on osobie, która pokryła koszty związane z pochówkiem.

Wymagane dokumenty:

wniosek o przyznanie zasiłku,
faktura z zakładu pogrzebowego,
legitymacja emeryta lub rencisty, lub oświadczenie wnioskodawcy w przypadku braku legitymacji,
akt małżeństwa lub akt urodzenia do ustalenia pokrewieństwa
zaświadczenie z MOPS,
zaświadczenie z zakładu pracy,
zaświadczenie z Urzędu Pracy.
Jeśli o zasiłek wnioskuje osoba spoza pierwszej grupy pokrewieństwa, musi ona przedstawić w ZUS wszystkie rachunki związane z organizacją pogrzebu.